Ideje lenne végre tudomásul venni, hogy Rejtő Jenő történeteit és stílusát nem lehet normálisan feldolgozni.
Olt Tamás házhoz ment a pofonért. Legalábbis nem lehet máshogy jellemezni azt, amikor valaki elhasal egy olyan vállalkozással, ami előzetesen is kudarcra van ítélve. Rejtő Jenő mára már legendás, egyedi stílusban megírt, egyedi hangnemű, mondatról mondatra könnyfakasztóan humoros légiós történeteit lehetetlen más formában hasonló színvonalon visszaadni. Az általa leírt, általunk, olvasók által pedig elképzelt karakterek kevéssé működnek úgy, ha nem a saját fantáziánk révén, hanem egy rendező szemüvegén keresztül látjuk azokat.
Olt Tamás (fotó: Eöri Szabó Zsotl)
Jó példa erre az 1996-os Bujtor István-film, A három testőr Afrikában, ami korrekt munka, nem rossz színészekkel, mégis hiányzik belőle mindaz a fűszer, ami Rejtőt Rejtővé tette. Színpadon pedig még inkább elvetélt ötlet „rejtőzni”: még a jó tíz évvel ezelőtti nemzetis Vesztegzár a Grand Hotelben hagyján, legutóbb a Játékszín futott bele a téglafalba az értelmetlen és értelmezhetetlen A szőke ciklonja révén.
A Szájon lőtt tigris koncepciója valami olyasmi, hogy különböző Rejtő-karaktereket mos össze Rejtő életrajzi elemeivel, mindezeket dalok és Rejtő-poénok kötik össze. A probléma az, hogy ez színházként egyáltalán nem működik. A csak néhány percre megjelenő karakterek kibontakozási lehetőség híján nem többek illusztrációnál, a regényekből kiragadott humoros mondatok puszta replikák – nevetést legfeljebb az generálhat, hogy emlékeinkből ismerősen csenghet maga a poén. Aki nem olvasta szinte az összes ismertebb Rejtő-sztorit, annak esélye sincs megérteni ezt az előadást, aki pedig olvasta, annak mindez olyan, mint egy szakállas vicc, melynek egyedül a csattanóját mondjuk el.
Olt Tamás (fotó: Eöri Szabó Zsotl)
Olt Tamás más produkciókban már színészként és íróként is bizonyította, hogy amúgy tehetséges és sokoldalú, Rejtő-estjével azonban az a másik nagyon nagy baj, hogy Olt Tamás elsősorban Olt Tamást játssza. Aki olykor különböző maníros Rejtő-karakterek bőrébe bújik Fülig Jimmytől Gorcsev Ivánon át Tuskó Hopkinsig, olykor női ruhában és parókában túloz, olykor pedig azt is bizonyítja, hogy énekelni is nagyon szeret. Az azonban egy pillanatra sem derül ki, hogy amúgy mit gondol Rejtőről, mi köze hozzá, és úgy mégis miért lett jobb hely a világ azáltal, hogy ez az est megszületett.